אלת הצדק
רגע לאחר שלב ההוכחות ולפני מתן פסק דין בתביעת סוכני הנסיעות נגד לופטהנזה-סוויס-יונייטד

ביום 15.11.2010 התקיים דיון ההוכחות בתביעה המחודשת בין הצדדים בבית המשפט המחוזי מרכז בפני כבוד השופטת אסתר שטמר, שביום 23.02.2010 דחתה תביעה זהה נגד בריטיש אירוויס וחייבה את התאחדות סוכני הנסיעות בהוצאות ההליך ובשכ"ט עו"ד בסכום של 50,000 ₪ בצירוף מע"מ. אז מה היה לנו הפעם? מקצה שיפורים בטיעונים וקצת פיקנטריה.

בעניין בריטיש ביהמ"ש הכריע לבסוף שהביטול שביטלה בריטיש את חוזה יאטא בינה לבין סוכני הנסיעות בעינו עומד וקבע כי בריטיש מסרה הודעה סבירה מראש, הבהירה את הרקע לביטול החוזה ולא הוכח כי פעלה בהיעדר תום לב, וזאת חרף העובדה שכוונתה האמיתית הייתה ביטול העמלה ולא ביטול ההתקשרות החוזית עם סוכני הנסיעות שיסכימו לביטול הגמול. נראה כי מרבית הדברים שנכתבו בעניין בריטיש נכונים גם במקרה דנא, ואף למעלה מכך.

בעניין בריטיש לא קיבלה השופטת שטמר את עמדת התאחדות סוכני הנסיעות לפיה התגמול צריך להיות שיפוי מלא עבור הוצאות ממשיות ממכירת כרטיסי טיסה, וקבעה כי חברת התעופה רשאית להחליט איזה גמול תעניק לסוכן הנסיעות וזה יהווה שיפוי מלא עבור הוצאותיו. ככל שהייתה כוונה אחרת בהסכם יאט"א, אזי היה נקבע מנגנון גמול ברור.        

מנכ"ל לופטהנזה, עופר קיש, טען בעדותו שהגמול יכול להיעשות בדרכים ובצורות רבות. לדבריו, ללופטהנזה יש תכנית תמריצים המבוססת על ביצועים מסחריים וסוכני הנסיעות מקבלים הטבות רבות כגמול, כגון: אפשרות לטוס במחירים זולים במסגרת כרטיסי הנחה ועל-ידי תכנית תמריצים לפקידים שעובדים במשרדי הנסיעות (גם הוא ידע לספר על סוכן הנסיעות שצריך להתמודד עם "הנוסע הנודניק שמתקשר 10 פעמים בלילה לספר שאשתו חולה ולא יכול לטוס"). לשיטתו, הוא מוצא את הדרכים הנכונות לפי שיקוליו המסחריים לגרום לכך שהלקוחות יבחרו לטוס עם לופטהנזה. וכבר נקבע שסעיף 10.1 בהחלטה 800 של יאט"א המאפשר לחברת תעופה לשנות את תגמול סוכני הנסיעות אינו מהווה תנאי מקפח לפי סעיף 4(4) לחוק החוזים האחידים.

חברות התעופה העלו גם טענת סף לפיה מי מסוכני הנסיעות שאינו חבר ביאט"א לא רשאי היה להיכנס בשערי בית המשפט שכן לא נחתם, קל וחומר לא הופר, איתו שום הסכם ואין לו כלל עילת תביעה. מדובר בטענה מקדמית טובה, אפילו טובה מאוד, שהרי דברים אמורים בעניין שיורד לשורש המחלוקת, אולם בית המשפט קבע כי משחברות התעופה לא התנגדו לטענת סוכני הנסיעות בדבר חברות ביאט"א הנושא אינו במחלוקת.

ענף התיירות בכלל וענף התעופה בפרט עוברים למסגרת ליברלית יותר ותחרותית יותר, דבר שמביא להוזלה משמעותית של מחירי הכרטיסים, והתחרות העזה בשל השינויים בענף שוב אינה מאפשרת תשלום העמלה לסוכני הנסיעות כפי שהיה נהוג בעבר. לא נותרה הברירה לסוכני הנסיעות אלא להצטרף לאלה שכבר עובדים ומרוצים על-פי המודל העסקי החדש של גביית דמי שירות. ויפה שעה אחת קודם.

 

פורסם לראשונה באתר הבית של ענף התיירות בישראל - Educational Travel

  

כל המידע המוצג במאמר הינו מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/או חוות דעת משפטית ו/או כדי ליצור יחסי עו"ד-לקוח מכל סוג שהוא. המחבר אינו נושא באחריות כלשהי כלפי מאן דהוא והלה נדרש לקבל עצה מקצועית, פרטנית ויסודית לנסיבות המקרה שלו, לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים ו/או המצורפים להם. 

 

email this page to a friend